fredag 24 maj 2013

EPiServer Custom Property som lagras som longstring och stringDelayedLoadThreshold

Hej igen. Nej bloggen är inte död, den har bara idlat lite.

Stötte på en irriterande detalj i EPiServer 7 när jag lekte med en custom property (använder legacyeditorn tills jag orkat sätta mig in i Dojo-tänket) vars Data serialiserades till en sträng och lagrades i EPiServers db som en LongString.

Egenskapen fungerade utmärkt i redigeraläget och efter publicering av en sida. Ända tills en IISRESET av sidan gjordes. Då returnerade propertyn alltid null. Troligtvis nåt i cache-mekanismen som strular alltså.

Det visade sig härröra från ett filter för longstrings-egenskaper vars värden är för långa. Lite osäker på vad defaultvärdet är, men när jag satte attributet stringDelayedLoadThreshold="0" för noden siteSettings i EPiServer.config så försvann problemet. Drygt fel...

Länk till var jag hittade lösningen:
http://world.episerver.com/Modules/Forum/Pages/thread.aspx?id=65572&pageIndex=1#reply

Dokumentation för egenskapen:
http://world.episerver.com/Documentation/Class-library/?documentId=cms/7/89421fe0-ae9b-42fe-06d0-224bd9e4a528




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar