tisdag 6 november 2012

Search Server Application - Access Denied

Hade ett problem nyligen där jag inte fick åtkomst till Search Server Application-gränssnittet (via SharePoint Central Admin) på en Search Server 2010 Express.













Det visar sig att det är en liten trilskande webpart "Shortcuts" på startsidan för sökadministrationen som medför detta. Den visar tydligen länkar som jag inte får se. Så att stänga denna gör alltså susen. Dock hade jag inte tillgång till något konto på servern som faktiskt kunde komma åt sidan, så jag började kika på att göra det programmatiskt. Jag valde en powershell implementation:


$site = new-Object Microsoft.SharePoint.SPSite("http://path-till-central-admin:1234/")
$web = $site.OpenWeb()
$page = $web.Url + "/searchadministration.aspx"
$webpartmanager = $web.GetLimitedWebPartManager($page, [System.Web.UI.WebControls.WebParts.PersonalizationScope]::Shared)
for($i=0;$i -lt $webpartmanager.WebParts.Count;$i++)
{
    if ($webpartmanager.WebParts[$i].title -eq "Shortcuts")
    {
       $webpartmanager.DeleteWebPart($webpartmanager.Webparts[$webpartmanager.WebParts[$i].ID])
    }
}
$web.Update();
$site.Dispose();

Spara detta som en .ps1-fil och kör scriptet via "SharePoint 2010 Management Shell" och åtkomst fungerar!

Gött!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar